NORDIC WALKING - krótki przewodnik

21 sierpnia 2012 roku  komentarzy  -  skomentuj

Nordic Walking to forma rekreacji polegająca na marszach ze specjalnymi kijami. Najprościej ujmując, jest to po prostu spacer z kijkami.

W trakcie takiego spaceru ćwiczą jednocześnie nie tylko dolne partie mięśniowe, jak nogi i biodra, brzuch, ale i górna część ciała - ręce, bark, ramiona, mięśnie klatki piersiowej oraz kręgosłup. Uczestniczy w tym niemal 90% wszystkich mięśni naszego ciała. Również spalanie kalorii jest intensywniejsze niż podczas biegania i to o 20% - przy czym obciążenie dla stawów i kręgosłupa jest w przypadku równego podłoża o około 5 kilogramów mniejsze.
Trochę historii…
Narodzin Nordic Walking należy szukać w dalekiej i zimnej Finlandii, gdzie wprowadzono wędrówki nordyckie jako całoroczny trening dla narciarzy biegowych.
Dopiero w latach 90-tych Nordic Walking wzbudził prawdziwy entuzjazm i stał się bardzo popularną dyscypliną ludzi w każdym wieku.
W 1997 roku w Finlandii Nordic Walking oficjalnie został zarejestrowany i opisany jako nowy sport. Od tego czasu wciąż rośnie popularność tej dyscypliny, a także zdobywa ona uznanie i wzbudza entuzjazm wśród lekarzy, fizjoterapeutów i innych zawodów związanych z promocją zdrowia.

Jak dobrać kije…
Długość kijków możemy obliczyć za pomocą równania:
✔ wzrost x 0,68 = długość kijków dla osób wysportowanych lub
✔ wzrost x 0,66 dla osób uprawiających NW rekreacyjnie
Jeśli z tego równania wyjdzie nam pośredni wynik, to zaokrąglamy w dół, np.: 123 cm wybieramy kijki o stałej długości 120 cm

Korzyści płynące z uprawiania NW:
✔ wzmacnia wszystkie mięśnie kończyn dolnych, mięśnie tułowia, ramion i barków, trenując jednocześnie siłę, wytrzymałość i koordynację,
✔ zwiększa mobilność górnego odcinka kręgosłupa i łagodzi napięcia mięśniowe w okolicy barków,
✔ odciąża stawy kończyn dolnych i kręgosłupa, dając przy tym większą stabilność, równowagę  oraz utrzymanie lepszej postawy podczas chodu w trudnym terenie
✔ obniża, poprawia przepływ krwi w kończynach górnych i dolnych oraz usprawnia układ oddechowy i sercowo-naczyniowy,
✔ redukuje nadciśnienie, poziom cukru oraz cholesterol (zwiększając poziom zdrowego cholesterolu, czyli HDL),
✔ zwiększa spalanie kalorii i przyspiesza przemianę materii, co wpływa na redukcję zbędnych kilogramów

Chociaż chodzenie z kijami wielu osobom wydaje się łatwe, to warto nauczyć się poprawnego chodzenia z instruktorem, który nie tylko potrafi nauczyć poprawnej techniki (dzięki, której szybciej osiągniemy pożądane efekty), ćwiczeń rozgrzewających, rozciągających mięśnie - ale i stworzyć grupy entuzjastów, dla których aktywność ta staje się nie tylko sposobem na zdrowie ale i świetną zabawą.

Agnieszka Kraśniewska
licencjonowany instruktor NW
AKADEMIA ZDROWIA LEJDIS,
ul. Okunin 128A,
tel. 514-168-508
www.akademiazdrowiandm.pl

Skomentuj
Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

komentarzy